2017. jún 09.

Újra Hans Zimmer koncerten jártunk

írta: szmozizok
Újra Hans Zimmer koncerten jártunk

A filmzenei életmű összefoglalva

hans-zimmer-the-icing-on-the-justice-league-cake-3714371.jpgEgy évvel az első magyarországi koncertje után múlt csütörtökön lépett fel ismét Hans Zimmer, korunk egyik leghíresebb filmzene szerzője, a Papp László Arénában. A műsor mind zeneileg, mind látványilag minimálisan változott, de egyértelmű volt a jegy másodszorra is, mert pontosan tudtam újra lenyűgöz és kísért sokáig. A koncert újbóli élménye és zenelistája kellő motivációt nyújt egy zenéhez nem értő, de filmkedvelő Hans Zimmer rajongónak a hallottak összefoglalására és egyben az előadás zenéinek, azaz a német származású művész életművének felsorolására és áttekintésére. Segítségem a YouTube a sorrend pedig a budapesti koncertek szerinti.

 

1. Miss Daisy sofőrje - Driving Miss Daisy (1989) 

Az összetéveszthetetlen kocsikázós dallam egyik legrégebbi műve. 

 

2. Scherlock Holmes (2009)

Londoni pub hangulat bendzsóval, remekül illik Guy Ritchie stikkes Holmes nyomozójához. Oscar és Grammy jelölés egyaránt járt érte.

"Discombobulate"

 

3. Madagaszkár – Madagscar (2005)

A Madagszkárról mindenkinek a "Riszálom úgyis úgyis" jut eszébe mindaddig amíg nem hallotta a "Zoosters breakout"-ot.

"Zoosters breakout"

 

4. Az utolsó esély - Crimson Tide (1995)

Tony Scott (Ridley Scott öccse) hihetetlenül feszült tengeralattjárós filmjének katonás zenéje kórussal.

"Roll tide"

 

5. Angyalok és Démonok – Angels & Demons (2009)

A darab címe bpm=beats per minute=percenkénti leütésszám. A 160-as érték gyorsnak számít akárcsak a film és könyv, ahol rohanás van végig, mert ketyeg a bomba, a kórus pedig érzékelteti az egyházi témát.

"160bpm"

 

6. Gladiátor - Gladiator (2000)

A Ridley Scott klasszikus esetében nem csak egy vagy a főcím zenéje kiemelkedő, hanem több téma is. A koncerten ilyen esetekben remek egyvelegek hangzottak el. A Gladiátoré az alábbi négyből állt, a kedvencem a "Battle" ami a film eleji germániai csatához készült. Folyamatosan felpörög majd leül és újra mígnem eljutunk a támadás dallamához és az ember legszívesebben ordítaná, hogy "Roma Victor!"

"The Wheat"

 

"The Battle"

"Elysium"

"Now we are free"

 

7. A Da Vinci-kód - The Da Vinci Code (2006)

A film fináléja és Tom Hanks felismerése jut eszembe mindig, a sír rejtekhelye a Luvre, ahonnan az egész történet indult.

"Chevaliers de Sangreal"

 

8. Az oroszlánkirály - The Lion King (1994)

Akárcsak a rajzfilm elején a koncerten is egyszer csak Lebo M. hangjára felkelt a nap. Az énekes is ott volt élőben és a koncert egyik legkiemelkedőbb egyvelegéhez adta hangját. A hideg a lábamtól a fejemig futkosott, de érdekes nem a fő témára ami egyértelmű a Circle of Life, hanem a King of Pride Rock-ra. A rajzfilmben e zene alatt alszik el a tűz a trónszirten és válik Simbából oroszlánkirály, Hans Zimmerből pedig Oscar, Golden Globe és Grammy díjas filmzeneszerző.

"Circle of Life"

"This Land"

"King of Pride Rock"

 

9. A Karib-tenger kalózai - Pirates of the Caribbean (2003, 2006, 2007)

Szerintem a legismertebb Hans Zimmer mű a He's a pirate, olyan mint John Williams-nek a Star Wars főcím. Nekem személyesen ebben az esetben sem a főcím, hanem az "Up is down" a kedvencem, amely a 3. rész A világ végén-ben hangzik el, amikor felfordítják a hajót. Meseszerű, de őrülten látványos megoldás a visszatéréshez a világ végéről.  

"Jack Sparrow"

"One Day"

"Up is down"

"He’s a Pirate"

 

10. Tiszta románc - True romance (1993)

A második félidő is lazábban kezdődik a koncerten a Tony Scott rendezte Tiszta románc xilofon szerű hangszerrel előadott zenéjével.

 

11. Esőember - Rainman (1988)

A főcímdal a tavalyin, az idei koncerten az End Credit hangzott el. Ezt picit sajnáltam.

"Main Theme"

 

 

12. Acélember - Man of Steel (2013)

A sötét lovag után a DC képregény világban maradt a zeneszerző és Superman számára is letett egy témát az asztalra, ami később a Batman v Supermanben is többször elhangzik, és biztos vagyok benne az Igazság ligájában is felcsendül majd mikor az Acélember színre lép.

"What Are You Going to Do When You Are Not Saving the World?"

 

13. Batman v Superman (2016)

Ez a film után mondta azt Hans Zimmer, hogy többet nem foglalkozik szuperhősökkel. Érthető, hogy nehéz lehetett a Nolan féle Batman trilógia után újból kitalálni valamit egy Batman-es filmhez, de azért búcsúzásként, olyan témát rakott le ebben a filmben Wonder Womannek, hogy azt minden szuperhős megirigyelné. Az idei koncerten ez volt a legnagyobb újdonság, és nem véletlen került bele, mert tényleg eszeveszett jól sikerült.

"Is she with you?"

 

14. A csodálatos Pókember 2. - The amazing Spider-man 2. (2014)

Szerintem a "legdurvább" filmzenéje, őrület, elektromosság, zúzás. Ezek jutnak eszembe. Érdekes, hogy maga a Pókember 2 film zenéje amúgy nem ragadott meg, kivétel a gonosztevő Electro témája, ami élőben az Arénában inkább a metál koncert szintet súrolja.

"The Electro suite"

 

15. Az őrület határán - The thin red line (1998)

Az első koncerten mondta el a zeneszerző, hogy ez az ő személyes kedvence. A Terrence Malick film "Joruney to the line" című száma valóban sikeres, felhasználták a Pearl Harbour, az Acélember, a 12 év rabszolgaság és az X-men: Eljövendő múlt napjai előzetesekben is.

"Journey to the line"

 

16. A sötét lovag trilógia - The Dark Knight Trilogy (2005, 2008, 2012)

A koncert java itt kezdődött számomra, mert a Christopher Nolan filmek nagy kedvenceim és neki pedig Hans Zimmer mondhatnám a házi zeneszerzője kiváló eredményekkel. Az egyveleg a Joker féle zajjal kezdődött, majd az ütemes sötét lovag témák, végül zárásnak az összetéveszthetetlen kántálás (deshi basara) a Gotham's Reckoning-ból, ami úgy gondolom a Bane téma. 

"Why So Serious?"

"Like a Dog Chasing Cars"

"Why Do We Fall?"

"Introduce a Little Anarchy"

"Gotham's Reckoning"

"The Fire Rises"

 

17. Csillagok között - Interstellar (2014)

Christopher Nolan sci-fi mesterművéhez a zenei különlegességet az orgona adja, a koncerten csak kivetítették, de az eredeti filmzenéhez a londoni Temple Church orgonáját használták. Egyedi és páratlan hangzás keletkezett, mind a dráma, mind a hősiesség érződik tőle. A háttérben gyakran óra kattogás szerű ütemet is feltűnik, ami jól érzékelteti az időt, a film egyik fő kérdéskörét és izgalmát. A "Day One" szerintem nevezhető a fő témának, a "No time for caution" alatt lehetetlen nem a világ egyik legizgalmasabb jelenetére, a forgós dokkolásra gondolni.

"Day One"

"Where We're Going"

"No Time For Caution"

"Stay"

 

18. Eredet - Inception (2010)

Tökéletesebb ráadást a koncerthez nem választhattak volna. Az Eredet filmben és zenében is kiemelkedő. Mind Christopher Nolan mind Hans Zimmer munkásságából számomra a "legeredetibbek". A film lényegét a Dream is Collapsing idézi fel legjobban, a mombasai üldözés jól jellemzi a film őrületes tempóját, a Time pedig szerintem a filmben is emlegetett katarzist, majd a hirtelen lezárást és a megmaradt bizonytalanságot.

"Dream Is Collapsing"

"Mombasa"

"Time"

 

És vége volt a koncertnek, persze fejben pörög tovább, mint a totem az Eredetből. 

szmk_hz.jpg

Szólj hozzá

other hans zimmer