2018. okt 05.

Élménybeszámoló - X. Hollywood MM Classics Szomabthelyen

írta: szmozizok
Élménybeszámoló - X. Hollywood MM Classics Szomabthelyen

A Savaria Szimfonikus Zenekar 'best of' filmzenei estje

img_862kk0.jpgA filmrajongóknak Szombathelyen évről-évre kötelező program a Savaria Szimfonikus Zenekar filmzenei estje a Hollywood Movie Music Classics. Az esemény idén X. alkalommal került megrendezésre és ennek okán ’best of’ válogatással készültek, szokásosan Pejtsik Péter karmester vezényletével.

Nem mondom volt amit hiányoltam (több Hans Zimmer, Ponyvaregény), de így is pazar film- és filmzene-történelmi  összeállítást hallhattunk. A legnagyobb filmzeneszerzők  mind képviseltették magukat, enyhe John Williams túlsúly és kevés Hans Zimmer aránnyal, de nem véletlen hiszen előbbi szimfonikusoknak jobban áll, míg utóbbi gyakorta elektromos hangszerekkel is operál.

Hallás és bármiféle előképzettség nélkül, bizony én sem vettem észre, hogy a szaxofonos lebetegedett, és őt szintetizátor helyettesítette, így az előadásról rövid és tömör véleményem: szuper volt! Ellenben a számomra legkedvesebb filmeken és zenei betéteken végig futok a teljesség igénye nélkül, nosztalgiázva akárcsak a koncert alatt.

Vissza a jövőbe (1985)Marty McFly kalandjából a gördeszka és a futurisztikus Nike cipő maradt meg gyerekkoromból, bármennyire is szeretem a sci-fit Robert Zemeckis rendező Vissza a jövőbe filmjének nagyságát csak elismerem, de szeretni nem tudom. Zenéjét Alan Silvestri szerezte akitől az este során  a Forest Gump-ot hallhattuk még, de a mostanság mindenki által ismert MARVEL Bosszúállók téma is az ő keze munkája. 

Batman (1989)Tim Burton 1989-ben elkészítette életem első szuperhős filmjét. Nem túlzás imádtam, megvolt képregényben is és rongyosra olvastam. Visszagondolva egy kisfiú Tim Burton filmet néz elég kínos, és utólag elismerem féltem is tőle. Jack Nicholson átalakulása, mikor szembeönti Kim Basinger és elfolyik a sminkje, továbbá a "Vigyorex" áldozatainak vigyorgó hullái. Ma már divatos, ha egy hős film sötét hangulatú, de ezzel nem nagyon tudnak vetekedni. A rendező szokásos zeneszerzője Danny Elfman Batman témáját Hans Zimmer Sötét lovagja sem feledtette. Ez Batman zenéje.

Forest Gump (1994)Steven Spilberg nem házi zeneszerzőjével, hanem Alan Silvestrivel dolgozott, a zene felcsendülésével és kapásból a „fuss Forest, fuss!” jelenettel a háttérben a szemem rögtön könnyes lett. A filmet nagyon rég láttam, így a produkció alatti montázs emlékeztetett, hogy ideje újrázni. A Forest Gump volt az első film amit a videotékából kikölcsönözve nem tudtam lemásolni, mert valamiféle védelem volt rajta. Az enyves kezű tolvaj korszakomból kinőttem, így utólag elnézést a lopásokért! 

Schindler Listája (1993)img_8606.JPGSteven Spilberg legnagyobb munkája. A konferanszié szerint az E.T-t tartja a rendező a saját mesterművének, ezzel nem tudom ki vitatkozna, én biztosan. A zenéje John Williams, de nem az a starwars-os, hanem síró hegedűs, depresszív, ellenben ismerek olyat akinek ez az ébresztője. A Schindler-t 10 évesen totál nem értettem, fogalmam sem volt a holokausztról és emlékszem a 7 évvel idősebb bátyámmal néztem meg aki végig magyarázta a filmet, mi-miért történik és, hogy ez megtörtént. Felnőtt fejjel nem állnék neki magamtól, a koncerten is megterhelő volt nézni a háttérben a montázst, és a 10 éves gyerekemet is óvnám tőle jó ideig, pedig ezt látni kell szerintem.

Az este folyamán az E.T. (1982) zenéje is felcsendült.

James Bond - Spectre (2015)img_8608.JPGA James Bond téma mellőzése meglepetés volt, hiszen majdnem minden évben része a repertoárnak, akárcsak a 007-es betétdalok. A  Daniel Craig korszak csúcsa filmileg és zeneileg is szerintem a Skyfall, de jó döntés volt Sam Smith Writing's On the Wall választás a legutolsó James Bond Spectre filmből, mert teljesen passzolt az egyik sztárvendég Király Viktor hangjához.

Jurassic Park (1993)img_8616.JPGForest Gump, E.T., Schindler az első felvonásban, majd jött a Jurassic Park a szünetet követően és az ember belegondol, hogy mekkora hatalmas életműve van Steven Spilbergnek és vele karöltve John Williams zeneszerzőnek egyaránt. Elképesztő. Sokat nyomot még a katartikus hangulatba, hogy a fenti képen elkapott jelenetet tekintem első meghatározó moziélményemnek, amit jó helyen (Savaria Mozi), megfelelő méretben (óriásvászon), és megfelelő időben (dínó őrült gyerekként) láthattam. A Jurassic főcímzenéje a második legjobb Williams-től szerintem, és akkor lehet tippleni az elsőre. 

A Gyűrűk Ura (2001-2003)img_8620.JPGAz eredeti Csillagok Háborúja trilógia után születtem, így a Gyűrűk Ura az én időm Star Wars-a, hiszen egy fantasztikus trilógia születését kísérhettem végig a moziban. Látszott, hogy Peter Jackson szívvel-lélekkel nyúlt a Tolkien alapanyaghoz és Howard Shore zeneszerző egy egész Hollywood MM Classics koncertet kitöltő zenei alapanyagot gyártott hozzá. A Savaria Szimfonikusok ezekből játszottak egy egyveleget ami remekül sikerült, de még így maradt ki bőven.

Eredet (2010)Cristopher Nolan rendező egyik mesterműve, és ugyanez vonatkozik kedvenc zeneszerzőmre Hans Zimmer-re. Mindkét budapesti Zimmer koncert megtekintése után a Bartók teremben kicsit visszafogottan hangzott a Dream is collapsing, én személy szerint a Time-ot választottam volna a 'best of' előadásba és kiegészítettem volna a Karib-Tenger Kalózaival.

Armageddon (1998)img_8624_2.JPGAz Armageddon című filmet úgy tudom nem sokra tartják, és a rendezője Michael Bay sem a kritikusok favoritja. Egyetértek hogy nem Oscar versenyző, ellenben veszettül szórakoztató. Az Aerosmith betétdala is fülbemászó, amit Király Viktor adott elő, közben újra átélhettük tömörítve, hogy Bruce Willis igazi hős és kész.

Az este folyamán volt még Bud Spencer egyveleg, Blues Brothers Radics Gigi előadásában, Moricone és egyéb számomra kevésbé meghatározó mű. A szokásos magas színvonalon, kevesebb show-val és több zenével valóban igazi 'best of' élmény volt X. Hollywood MM Classics, természetesen a hagyományos zárással (csúcsponttal):

Tizedszerre is BRAVO!!!

Komolyabb képek a Vaskarikán

Szólj hozzá

szombathely other review szombathelyi mozizó kommuna hollywood classics savaria szimfonikus