2017. okt 06.

Vélekedés - Szárnyas fejvadász 2049

írta: szmozizok
Vélekedés - Szárnyas fejvadász 2049

Sci-fi élmény, ami nem való mindenkinek

szmk_szarnyas_fejvadasz_blade-runner-2049.jpgA történet minden eleme hétpecsétes titok, mert a Szárnyas Fejvadász 2049 akkor robban igazán. Kevés olyan film van, ha egyáltalán létezik, amelyben a 10. perc meglep, majd a 15. perc ismét és ezzel a hangolódás a jövőbeli Los Angeles pazar légi felvételeivel átlép a sci-fi élmény-cunami fázisba, beszippant, és engem már meg is vett kilóra. Persze hátra van még bő két óra és ki tudja mi lesz. Ridley Scott Szárnyas fejvadásza idején én még meg sem születtem, huszonévesen nyúltam vissza a filmért és elsőre kínszenvedés volt. Évek múltán, mikor képes voltam nyitottabban hozzáállni, akkor kezdtem értékelni, de néhány pillanata azért a mai napig megmosolyogtat, egyértelműen nem jelentettem ki, hogy szeretem. A Szárnyas Fejvadász 2049-cel más a helyzet. Nem azért, mert a kor követelményeinek megfelelő képi világot és tempót kapok, de nem ám. A látvány ködbe burkolózik, visszafogott, titokzatos marad, a tempó halálosan lassú, kimért, de van egy rejtély. Nagyjából 1 éve áradoztam a rendező Érkezés című filmjéről, a székben feszengésről, hogy haladjunk már tudni akarom. Na ezt az érzést ültette át Dennis Villeneuve a már korábban látott Szárnyas Fejvadász világba, továbbá kap újabb kifogástalan sci-fi ötleteket, nem fülbemászó, ellenben a feszültséget maximálisan gerjesztő Hans Zimmer zúgást és így Ryan Gosling minden sercegő lassú lépte a radioaktív homokban idegőrlően izgalmas. A 2049 után kijelentem szeretem az eredeti Szárnyas fejvadászt is, mert nem feltétlen kell hozzá, de kapcsolódik és növeli az élményt, akárcsak a hangolódás során kiadott kisfilmek. Nem kapok választ mindenre, nem is kell, van fantáziám, alig várom az újranézést, mert bár ismerem a rejtély kimenetelét, ez az a sci-fi világ ami fekszik az ízlésemnek és végtelenszer képes leszek elmerülni benne. Én képes leszek, de sokan nem. Lassúsága, precíziósan megkomponált jelenetei szerintem a művészfilmek felé viszi el, ami nem való mindenkinek, így óva intem azokat akik csak úgy behuppannak rá. Ők lehet szenvedni fognak, jómagam viszont amint lehet előrendelem díszdobozos bluray-en, és beteszem a vitrinbe az Érkezés mellé. 

szmk_blade_runner_szarnyas_fejvadasz_2049_9.jpg

szmk_blade_runner_szarnyas_fejvadasz_2049_10.jpg

szmk_blade_runner_szarnyas_fejvadasz_2049_11.jpg

Szólj hozzá

sci fi ridley scott review blade runner szárnyas fejvadász dennis villeneuve